2011. december 11., vasárnap

Hanyatló Nyugat és száműzött nyelv

Valami grandiózus címet akartam adni ennek a bejegyzésnek, így kerekedett ki ez a furcsa összetétel.

Nagyon régen nem írtam már. Ennek főleg az az oka, hogy kevesebbet utazom mint korábban és ha még is, akkor leginkább Magyarországra.

Az ősz a vidéki Magyarország jegyében telt. Hosszabban azért nem fogok beszámolni a "kalandjaimról" mert úgy tűnik, hogyha a legfinomabb negatív megjegyzést is teszem az országra, akkor hihetetlen heves reakciókat váltok ki vele. Már így is rendre megkapom, hogy nincs jogom bírálni, mert én elmentem. Ugyanakkor nem tudnám úgy csavarni a dolgokat, hogy ne az jöjjön ki, rémesen kisstílű, ha egy 5 csillagos szállodában 70 Ft-os Túró Rudit lopnak.

Először akkor a nyelvről
Azt vettem észre, hogy kopni kezdett a magyar tudásom. Nyilván nyomot hagy az emberen, ha 4 éve lényegében csak passzívan használja a nyelvet. Én kb. 4 éve nem írtam 1 oldalnál hosszabb magyar szöveget és amit írtam sem volt különösebben igényes. Legutóbb egy levél írásával szórakoztam elég sokat, mert már nincsenek a fejemben azok a panelek, amiket pl. egy hivatalnak írt levélben használhatnék.

Néha szavak sem jutnak eszembe, vagy nem igazán magyar kifejezésekkel helyettesítem őket. Mondjuk kicsit megnyugodtam, mikor az egyik magyar kollégám simán beleszőtte egy mondatba azt, hogy mindig tisztelte az "integritéjéért" az illetőt. :-)
Van mikor meg a kontextus hiányzik. Az egyik ügyfél Kötcsén született, amit nekem nem sikerült elsőre helyesen leírnom. A jelenlévők szinte egyszerre kiáltottak fel: "Hát tudom, Kötcsén?!" Én meg mondtam, hogy fogalmam sincs róla, miről kéne ezt a települést ismernem. Kiderült, hogy mostanában ott szoktak kormányüléseket tartani. Soha nem hallottam még erről. Bár néztek rám, mint egy marslakóra, én ezt inkább sikernek ítéltem. Annyira bosszantónak találom, amit a kormány csinál, hogy tudatosan kerülöm a híreket a dolgaikról. Ezek szerint jól csinálom.

Persze az én esetemben messze nincs szó "száműzött nyelvről", hiszen engem senki nem kényszerített, hogy elmenjek vagy hasonló. De az, ha az ember idegen nyelven dolgozik és a környezet is idegen nyelven van, óhatatlanul nyomot hagy az anyanyelvén.


Ha bárki Fiercly Fiona színű körömmel lát valakit, akkor tartsa vissza a rendőrség megérkezéséig
A hanyatló Nyugatról

A belgák is lopnak. Kicsit sokkoló volt a felismerés. Eddig is tudtuk, hogy azért rendesen lopnak Brüsszelben. Nálunk eddig ennek egy bicikli és egy TomTom esett áldozatul. Viszont ezeknél az eseteknél lehetett tudni, hogy profi bűnözőkről van szó, aki az esetek nagyon nagy részében nem belgák.

Most viszont a postán loptak, ami azért meglepett. Szerettem volna 2 körömlakkot, ami már kiment a divatból, ezért boltban nem lehet kapni. Az interneten viszont találtam és mivel már sokszor rendeltem postán dolgokat bátran megrendeltem. Néhány nap múlva meg is érkezett a csomag, ami üres volt. Nem annyira a pénzt sajnálom, mert az egész nem volt 10 euró, hanem a csalódást. Feladáskor még tuti megvoltak a lakkok, mert szerepelt a súly a csomagon. Érkezéskor ugyan nyomott volt a doboz, de nem tűnt sérültnek.
És itt most nem az "alkalom szüli a tolvajt" esetéről van szó! Ahhoz, hogy valaki kinyissa a dobozt, kiszedje, ami benne van. Majd visszategye a védő pukis műanyag fóliát és az egészet gondosan visszaragasztgassa, felszerelés kell. Ezt nem egy enyveskezű szomszéd fújta meg, hanem valaki a postán. Szomorú dolgok ezek.

Minden esetre, ha látok valakit citromsárga körömmel Augerghemben, akkor megvan a tettes.


3 Responses to “Hanyatló Nyugat és száműzött nyelv”

Névtelen írta...

bocs, de most nagyon rohogok. elkepzeltem a kis (es feltehetoen ertekes: penz, ekszer, elektronikai kutyuk) csomagokra specializalodott tolvaj arcat, amikor a sarga koromlakkot meglatta...

a nyelvi hanyatlast meg hagyjuk is, nalam sokkal sulyosabb a helyzet, mert itt senkivel nem beszelek magyarul, magyarorszagra se jarok, es kozben fennall a veszelye, hogy egyszer majd ujra forditanom kell... haaaat...

eszter

Hagi írta...

Igazából, ha nem volt teljesen idióta, akkor tudhatta, hogy mi van a dobozban, mert a feladó papírján tételesen rajta volt.

Szóval előbb olvasni, aztán lopni!

Névtelen írta...

:))) Orulok, hogy ujra billentyuzetet ragadtal :)

Es ezek a kormok... (lehet, hgy nem is baj, hgy benyulta az az enyveskezu postas?)
ana

 
© 2009 Egy EU-s vendégmunkás kalandjai.... All Rights Reserved | Powered by Blogger
Design by psdvibe | Bloggerized By LawnyDesignz